Nuselska kuchta

Nuselska kuchta

13. 6. 2014

DEJTE SI SALÁT, SALÁTI. RUKOLA S KOZÍM SÝREM, VLAŠÁKY A BALZAMIKOVOU REDUKCÍ

Tenhle salát je moje srdeční záležitost. Krom toho, že je vynikající, mám s ním spojené taky vzpomínky na svůj dvouletý pobyt v Melbourne a práci ve francouzském bistru, kde jsem poznala celou škálu zajímavých, inspirativních a skvělých lidí, na které vzpomínám ještě teď, po dvanácti letech. Tam jsem asi taky poprvé mohla zblízka pozorovat nejen na sobě, jak dobré jídlo ovlivňuje atmosféru, jak lidi sbližuje, rozvášňuje nebo naopak uklidňuje a konejší. Tenhle lehký a lahodný salátek byl u hostů moc oblíbený, prostě formulka "jednoduše a čistě" u jídla spolehlivě funguje. Ukonejší nejen vaše chutě, ale i vašeho kardiologa, když mu ukážete snímeček svého oběda. Výživné, zdravé a dobré, není co řešit.

 

Když vzpomínám na svůj pobyt v Austrálii, mnohé vzpomínky nejsou úplně hezké. Ale prakticky všechny spojené s prací v restauraci jsou milé. I když jsem kolikrát měla jazyk až na lemu vestičky a na tom jazyku spoustu nadávek, když jsem jednu dobu pobíhala mezi školou, občasnou noční prací v hudebním klubu a prací v restauraci, do práce v bistru jsem se vždycky těšila. Tolik silných osobností na jednom místě, které byly schopné spolupracovat a ještě si u toho užít tunu srandy, jsem od té doby nepotkala. Krom bezva lidí se tam vařilo i bezva jídlo, teda lidi se nevařili, ti tam jen byli.. Hmmm. I když, vzpomínám si, že já se nejednou vařila ve vlastní šťávě, např. jeden týden v lednu byly pět dní teploty nad 45°C, to už bylo takové skoro sous-vide.

Ale dost vzpomínek na bezstarostné mládí (haha, od dětství jsem ustarané, neurotické klubíčko a křeče povolují až s nadcházejícím stářím) a pojďme se věnovat jídlu. Tenhle salátek nahodíte během pár minut. Klasická kombinace sýr, ořechy, ovoce, peprná rukola a sladkokyselá balzamiková redukce je opravdu nepřekonatelná. K tomu si zakousněte nějakou křupavou domácí bagetku a jste v ráji. Možná si říkáte, co je na tomhle za zázrak... Inu, snad ani nic. Ale jednak je to můj blog, takže si to laskavě nechte, si můžu dělat, co se mi zlíbí a za další mám pocit, že je to salát tak dobrý, že musí do světa z co nejvíce stran. No a nakonec, jsem natolik grand, že se podělím o trik, jak na balzamikovou redukci. Na salátu podávaném v bistru mi tak strašně chutnala (myslím, že ta celé jídlo prostě docvrnkne do dokonalosti), že mi šéfka kuchyně Tash prozradila, jak na ni.


Ingredience:
rukola
hruška
čerstvý kozí sýr
vlašské ořechy
olivový olej
čerstvě mletý pepř

100 ml balzamikového octa
150 ml jablečného džusu

Připravte si balzamikovou redukci - do malého kastrůlku vlijte ocet a džus, přiveďte k varu a redukujte na silnějším plameni tak dlouho, až tekutina získá vazkou konzistenci, jako vidíte na obrázku. Pak už jednoduše rukolu proházejte s trochou olivového oleje, dejte jí pěkný kopeček na talíř, poklaďte pár kousky oloupané, a třeba i ogrilované hrušky, poházejte pár lžičkami čestvého kozího sýra, posypte vlašskými ořechy a směle zakapejte balzamikovou redukcí. Kdo chce, namele si na svou porci trochu pepře.

To je vše, jednoduché, rychlé, ale přitom tak strašně dobré! Tohle počasí k salátkům přímo vyzývá. Garantuju vám, že tenhle si vás získá na první dobrou, a když ne salát, tak redukce určitě. Můžete si jí udělat i flašku do foroty. Jen mi potom nespílejte, až ji zlikvidujete během pár večerů u televize.. Nemůžu být takový čuňas jenom já...?!

Žádné komentáře:

Okomentovat