Nuselska kuchta

Nuselska kuchta

14. 3. 2014

THE DARING COOKS CHALLENGE BŘEZEN 2014 - SALÁTOVÝ DRESING

Březnová výzva Daring Cooks byla moje první po připojení se k tomuhle spolku. Upřímně, docela se mi ulevilo, že jsem nemusela plácat výzvu z předchozího měsíce. Vyrábět doma filo pastry, to by totiž asi nebyl hezký pohled a už vůbec by sousedi nechtěli počítat, kolik sprostých slov jsem schopná během nedělního dopoledne vypustit. Ještě že nechodím na mši..


Tenhle měsíc byla výzva daleko zajímavější, kreativnější a méně náročná na techniku - vytvořit salátový dresing. Chmmmm... Rozhodla jsem se nebrat to osobně... totiž že už i Daring cooks se mi snaží naznačit, že bych s tou váhou měla něco dělat a začít jíst saláty, a zasekla jsem se hned u první myšlenky. Jak jako dresing na salát?? Salátů jsem sice svého času spořádala zhruba o lupen míň než koza Róza, ale vždycky jsem si vystačila s olivovým olejem, citronem, solí a pepřem, případně hořčicí nebo jogurtem. A ano, přiznám to, byly i doby, kdy jsem byla schopná pít z lahve dresing kupovaný.. Ano, pít z lahve, no.. Myslíte, že to může mít na adolescenta nějaké neprozkoumané, nezvratné účinky?
Nikdy jsem se vlastně nad salátovým dresingem nepozastavila! No ale od toho je to výzva, abych se vyzvala k odvážnému činu a vzala svůj mateřstvím ochromený mozek trochu vyvenčit. Sice na vozíčku, ale vyvenčit.

Na internetu je gazilion salátových dresingů, ale protože to je výzva a byla nám dána volná ruka, rozhodla jsem se, že vymyslím a zrealizuju něco vlastního a uvidíme. Případně zahulíme.

Začala jsem si lámat hlavu nad salátem, k čemu vlastně budu vymýšlet "šaty"? Pořád ještě není zas takový hic, abych se uchýlila k nějakému super letnímu salátu, a tak jsem se rozhodla využít šarmu zimní zeleniny. Pečená řepa. Děláte? Máte rádi? Nebo by se dalo říct, že ji s krajním sebezapřením zbožňujete? Já na ní občas dostanu neovladatelnou chuť. A krom toho má ten roztomilý efekt, který je navíc poučný.

Tak základ bychom měli, k dresingu jsem se ale ještě neprokousala. Jediné, co mi jelo v hlavě ve smyčce, byl římský kmín. Huh? (promlouvá k sobě..) Proč jako? Řepa a římský kmín, seš si jistá? Určitě? Tak rozhodně by se to dalo vyzkoušet, kdo nic nezkusí, nic se nenaučí, že ano? A dál? Řepa, římský kmín a kam dál s tím? No asi někam na Blízký východ. Tak tady to máte celé. Ingredience jsou plus mínus na dvě porce.

Ingredience:
2-4 pečené řepy (podle velikosti)
několik stroužků česneku
hrubozrnná sůl
olivový olej
pepř
ledový salát (chvíli jsem přemýšlela o rukole, ale její chuť by, myslím, byla příliš ostrá a nehodila se mi v hlavě k římskému kmínu a jemné chuti řepy, ale třeba ji někdy zkusím)

200 g krůtích prsou
opražená sezamová semínka

Dresing:

7 lžic bílého jogurtu
2 lžičky tahini pasty
stroužek česneku, nastrouhaný
dvě špetky mletého římského kmínu
tři špetky sumacu
šťáva a nastrouhaná kůra z půlky limety
sůl, cukr

1. Řepu omyjte, osušte a položte na dostatečně velký kus alobalu, aby se řepa pak dala komplet zabalit. Přihoďte ke každému kusu jeden až dva stroužky česneku, pocákejte olivovým olejem, osolte hrubozrnnou solí,namelte trochu pepře, zabalte do alobalu a dejte péct do trouby vyhřáté na 200°C do měkka.
2. Pak už postupujte v podstatě jak chcete, je to na vás - řepu krájejte na kostky, salát taktéž, nebo na plátky a nudličky, je to jedno. Já si pak na suché pánvi orestovala sezamová semínka. Taktéž na suché pánvi jsem orestovala osolená a opepřená krůtí prsa. Smíchala jsem ingredience na dresing, dochutila solí, cukrem a limetovou šťávou dle chuti - výsledek byl samostatně poměrně kyselý, ale v kombinaci se sladkou řepou to vůbec nevadilo, naopak. Na salát jsem nakladla kolečka řepy, přidala maso, pokapala dresingem a posypala opraženým sezamovým semínkem.



Překvapilo mě, jak byl tenhle salát vydatný a chuťově bohatý. S přehledem zimní a plnohodnotné jídlo. Možná se nad tím, čím oblékám salát začnu zabývat víc, na tomto případě jsem viděla, jak zálivka dokáže změnit ráz a pocit z celého jídla.
Čím se krmíte vy takhle v zimě, když chcete jíst zdravě, má to být salát a v obchodech je logicky výběr kvalitní a sezónní zeleniny prudce omezen?

(For March’s Daring Cooks’ Challenge, Ruth, Shelley and Sawsan asked us to totally veg out! We made salads and dressings, letting the sky be the limit as we created new flavors and combinations that reflect our own unique tastes.)



Žádné komentáře:

Okomentovat