Nuselska kuchta

Nuselska kuchta

29. 4. 2020

SUAN LA FEN/ HOT AND SOUR GLASS NOODLES - SEČUÁN SE VRACÍ NA PLNÝ PECKY

To je tempo, panečku, druhý recept během čtyř měsíců! Takhle díru do světa neudělám, pravda, ale taky mě za to zatím nikdo neplatí, viď! Za dva měsíce mě ale bude platit pracák, ten, jak známo, platí excelentně, takže se budu moct blogýskokoníčku zase pořádně pověnovat a to teprve uvidíte ten tanec, miláčkové! Ale asi s tím vstáváním z popela začnu už teď, zatímco mi ještě dva měsíce poběží plný plat, neb mám "pracovní volno", jak situaci laskavě nazval loutkovodič. Situace lehce nahovnoidní, mám zase o nějakou tu iluzi méně, paranoidního pracovního distancu do budoucna více, a můj sarkastický škleb se při pohledu na manipulativní mikromanažery foukající si imaginární bebíčka svého ega ještě o něco rozšířil. Nečiní mi to ani pramalou radost, právě naopak, ale i tomu se asi říká dospělost, což? Každopádně, hešteg rant over, jak jsem byla hrdinně pravila, můžu jít řídit třeba tramvaj, to jsem ještě nezkusila. Teda ne že bych to ostatní zkusila, třeba prostitutka jsem taky nebyla, ale jsou věci, na které už nějak nemám věk, o figuře a nátuře nemluvě, že ano. Nicméně, teoreticky se v příštích měsících máte na co těšit! Je fakt, že pár objevů (klasifikováno mou maličkostí) v rukávu mám, ale nějak nebylo kdy vám je naservírovat.


Jedním z nich je bez diskuze Suan la fen, sečuánská odrhovačka, kterou tam prý najdete v rámci street foodu na každém rohu a v mnoha podobách. Údajně si ji tamní obyvatelé dávají s oblibou ke snídani, což je pro našince asi spíš nepředstavitelné. Dát si ke snídani něco tak aromatického a plnokrevného, polovině českých strávníků se urve žlučník a té druhé bude těžko ještě večer. Kde bych udělala výjimku, je jednoznačně stav "pokalbózní", kdy máte draka jako prase, hlava bolí, v ústech sucho a v mozku okno vedle okna. V podobných situacích bude tahle polívka učiněné pohlazení. Skvělé na ní je, že je maximálně variabilní, a tak můžete plánovat několik dní dopředu a vykouzlit si fine dining verzi s domácím vývarem, nabobtnat a osmažit si soju a naklíčit mikrobylinky na posypání, nebo se ještě s promilkou v žíle vypotácet z brlohu, hodit do vody z vaničky gelový bobek bujonu, usmažit si omeletku, nakydat do misky směs omáček, uvařit nudle a za deset minut jíst. Stejně tak může být tahle polívka pro masožrouty, jako může být veganská. Jakkoliv se rozhodnete, doporučuju ale nějakou verzi téhle polévky zkusit. Alespoň pro mě je totiž na pomyslném Olympu spolu s nudlovými bohyněmi jako je Ramen, Bun bo hue nebo Niou rou mian.

Suan la fen je typické čínské pouliční jídlo, na kterém je mimochodem úchvatné, že prodejci většinou dělají na místě i čerstvé nudle ze sladkých brambor. Vidět to live, musí být zážitek samo o sobě, my si to alespoň zprostředkujeme díky YT. Našla jsem pro vás jedno dostatečně demonstrativní video u Travelling Chopsticks, nemáte zač. 


V základu je tohle jídlo vegetariánské, bez masa, vajec, ba i tofu, takže lehká snídaňová verze, které dodají vážnost jen křupavé smažené arašídy, případně smažená sója. Hlavní chod z něj ale vykouzlíte přidáním čeho se vám jen zachce. Dovedu si představit maso obrané z kuřete/hovězích žeber/vepřových kostí, pokud si budete dělat domácí vývar, dovedu si představit jednoduché masové kuličky povařené ve vývaru, kousky tofu taky nejsou k zahození, tenoučká vaječná omeleta nakrájená na proužky je v polívce přímo skvělá, a stejně tak by byly i tofu skins nebo třeba seitan. Domorodí si tuhle polívku vychutnávají dokonce i s vnitřnostmi. Jako náčelník všech hejtrů vnitřností si dovolím tuto delikatesu vynechat, vy si tam dejte klidně i býčí varlata.

Ještě než přistoupíme k samotnému receptu, pohovoříme krátce o nudlích. Typicky je Suan la fen podávána s nudlemi ze sladkých brambor, které se, společně s nudlemi ze škrobu mungo fazolí, klasifikují jako skleněné právě z důvodu jejich transparentnosti. Nejideálnější jsou zhruba o tloušťce špaget. Nekupujte si vermicelli, neb z nich můžete mít během mžiku kaši a požitek ze žvýkání nudlí je v pdachu, jak by řekl Karel Infeld Prácheňský. V případě že jste fanda korejského jídla, jsou to nachlup stejné nudle, jako se používají na Japchae. V Praze je koupíte spolehlivě v Shin food, případně pak mají nějaké i v Asia food shopu ve Francouzské. Kdyby jo na chleba nebylo a Suan la fen jste chtěli mocí mermo zkusit skleněných nudlí nemaje, určitě poslouží i nudle rýžové, opět typ simulující špagety.



INGREDIENCE:
Na 2 porce

150-200 g nebo přesně "vod voka" skleněných nudlí (sweet potato noodles)
1 litr kuřecího/ hovězího/ vepřového/ zeleninového vývaru domácího nebo bujonu z vaničky
hrst smažených/pražených arašídů (alternativně sojových bobů) - syrové arašídy orestujte na lžičce oleje do arašídova a následně trochu posolte - kupované podzemničky prosím až jako poslední instanci
jako vložka do polévky dle libosti maso z vývaru, tofu na kostičky, proužky tenké vaječné omelety, tofu skins, rybí karboše, ...
volitelně "nějaký zelený" - pak choi, kus salátu, rukola, a klidně i ta kopřiva
taktéž volitelně (naprosto beze studu) trocha typicky českého kvašeného zelí, popř., máte-li, čínské zha cai
lístky koriandru
jarní cibulka


Omáčka na 1 misku:

1 pl sojové omáčky
2 pl černého octa Chinkiang
2 pl chilli oleje - včetně sedimentu
1/2 lžičky koření pěti vůní (five spice) - recept na základní five spice níže
1/4-1/2 lžičky mletého sečuánského pepře - ideálně si melte sečuánský pepř vždycky čerstvý, jeho potence a aroma rychle vyprchá, ostatně jako u všeho koření
1/2 lžičky cukru
1 lžička sezamového oleje - dobrovolné
1 lžička dobrého vepřového sádla - dobrovolné
1stroužek česneku, najemno utřený

Základní koření pěti vůní/ five spice powder:

10 g sečuánského pepře
10 g badyánu
5 g fenyklových semínek
5 g skořice
4 g hřebíčku

Celé koření nasucho opražte na pánvi, nechte vychladnout, pomelte v mlýnku na koření a prosijte přes sítko.


Postup přípravy nudlí:
1. Připravte si omáčku na dno každé misky a zamíchejte. 

2. Nakrájejte jarní cibulku, bylinky, opražte arašídy, připravte kvašenou zeleninu, dejte hřát vývar.

3. Uvařte nudle v osolené vodě podle návodu. Fajn trik je, hodit do vody, ve které se nudle vaří, ještě jednu vaničku bujonu, případně nudle povařit ve vývaru, který budete na polévku používat. Nudle se tím ještě víc nasáknou chutí. Je to na vás.

4. Rozdělte nudle do misek, zalijte vroucím vývarem, řádně zamíchejte, přidejte bylinky, zelené a ořechy. No a už jen bryndák nasadit a srkejte, co se do vás vejde! Případně dolaďte chutě (kyselé, slané, ostré) podle svých preferencí. Pro nás je to takhle ale úplně přesně mezi půlky.

Až se po několika foodgasmech a celí zalískaní odkloníte od prázdné misky, slastně říhnete a budete si ještě pár minut užívat pepřové brnění na rtech, popřemýšlejte, jak ponětí o téhle totální delikatese rozšířit mezi své známé podobně, jako se v Evropě rozšířily jiné věci z Číny... A když už jsme u číňanin, děkuju touhle cestou za inspiraci a lekce v pokoře mojí IG úchylce, kterou najdete pod @yvestaylor. Tahle mladinká vědkyně vystřihne častěji, než mi přijde normální, několikachodové čínské bankety pro přátele s takovou lehkostí, že nad tím jen nevěřícně kroutím hlavou. Právě naše virtuální diskuse na téma Suan la fen stojí za tím, že jsem se znovu pustila do dalších pokusů. Ty první před pár lety mě totiž zanechaly na pochybách, jestli je tahle polívka vůbec něco, co mě chuťově zajímá, ale jako obvykle se ukázalo, že za to mohla jen má neschopnost a nedostatek studia... Další dík patří taky rozkošné čínské kuchtě z tržnice Sapa, v jejímž bistru YaYa jsme tenhle klenot poprvé ochutnali a od té doby nás pronásleduje ve vlkých kulinárních snech s manželem oba! Děvčata, díky, a snad aspoň jedna z vás podle tohohle receptu Suan la fen zkusí!


17 komentářů:

  1. No tak prima! ještě jsem nestačil vyzkoušet ten "hustoramen" níže a je tu další bomba.
    Díky moc za inspiraci. jen ty buráčky si s dovolením nedám. Kdysi jsem totiž ochutnal čerstvé a ty naše mi chutnají jaksi žlukle.
    Co nějaká další polívka? Třeba?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem duše laskavá s dala jsem Vám dost času vyzkoušet oboje, jak hustoramen, tak tudle pecku. Jak jste si pošmák? S těma burákama jd to sázka do loterie, pravda. Obecně davám ořechy a semínka rovnou do mrazáku, žlukne to fakt rychle. Ale daj se v klidu koupit dobře chutnající buráky, dala bych jim šanci, bez nich to není ono :)
      Jinak co se tyká knih, buď mě spousta čtenářů hrubě přeceňuje, nebo já sebe hrubě podceňuju, každopádně na knihu bych si rozhodně netroufla, leda tak přečíst, hah! Ale o tom doubanjiangu jsem už přemýšlela! Moc děkuju za chválu, podporu s přízeň, zahřálo u srdce, y angina pectoris to nebyla! :)

      Vymazat
    2. Pošmák!
      Ten recept vypadá složitě, ale v podstatě je to super alternativa jakékoli "kudrnaté" (rozuměj instantní) polévky. A nezabere to o moc víc času, když je tedy po ruce ten vývar.
      Buráčky jsem nakonec taky koupil, ačkoli jsem to dvakrát zkusil obejít buráky v chilli oleji od Lao Gan Ma. Ten ramen je trochu komplikovanější, zejména proto, že jako stará konzerva nemám doma papiňák. Ale jestli něco dokáže překvapit, resp. ohromit návštěvu, tak je to tohle. Díky moc za inspiraci.
      Ta knížka by se mohla jmenovat třeba Asijské polévky............

      Vymazat
    3. Stando, Vy jste na mě tak hodnej! Děkuju za Vaše úžasný reakce výše, níže, po mailu, fakt to zahřeje :) Jsem strašně ráda, že jste se do polívky pustil a potvrdil, že to nic složitýho není. Ono odrazuje to množství ingrediencí, ale ve finále je to celkem easy peasy! A ta chuťová pecka! S knížkou asi neposloužím, v posledních letech vydává knížku už kdejakej nýmand, ať kuchařskej nebo jinej, myslím, že lidi mají co číst na mnoho let dopředu, aniž bych k tomu musela přispívat svou maličkostí :D
      Díky taky za to doporučení zkusit ukázat obrázek ve vietnamských večerkách, to by mě nenapadlo. Je pravda, že za poslední léta tyhle večerky výrazně rozšířily nabídku asijských surovin, což kvituju. Je vidět, že asijské recepty si nacházejí místo v mnoha českých domácnostech :)
      Doufám, že se Vám daří dobře, jste zdráv a pochutnáváte si na samých laskominách!

      Vymazat
  2. Nuž pri čítaní úvodu som si spomenula na definíciu zmiešaných pocitov: to je ako sa cítiš, keď sa dozvieš, že svokra zdemolovala tvoje BMW a pri havárii zomrela... Je mi ľúto, že ste prišli o prácu ale teším sa na nové gastrotripy :) Držte sa. Ester

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ester, omlouvám se, že jsem Váš komentář takhle zasklila!! Definice smíšených pocitů je velmi přiléhavá :D A fast forward pár měsíců a situace je zase uplně jiná, jak to tak bývá. Proto bývá dobré se nehroutit, protože nic není na furt :) Doufám, že se Vám v rámci stávající divnodoby daří dobře a hlavně zdravě! Taky se držte!

      Vymazat
  3. A jo!?
    Tak mě Ester donutila svým komentářem znovu si to přečíst a zapojit opakovaně můj jednokanálový, pánský mozek. Předtím jsem se soustředil (račte prominout) hlavně na to žrádlo.
    Takže.
    Kdepak tramvaj, vydejte tyhle vyprávění knižně, stojí za to. Vím to, protože jsem je za jeden "koronavíkend " přečetl postupně, všechny najednou. Založte kuchařskou školu. Vopravdický vaření, bez toho přiblblýho kašpárkování s mišelinskými hvězdami. Z vopravdických a správných surovin a s vlastní zkušeností. Ne pro profesionály, ale pro normální lidi. Myslím, že nějaké místo v Praze najdete. a přijeďte s tím cirkusem i k nám do Brna a Ostravy a Plzně.............a tak dál.
    Prosím, prosím.
    PS: a začněte, prosím, dovážet ten zatracenej Doubanjang.....................

    OdpovědětVymazat
  4. Hezký den. Nechci působit, jako pan Babica, ale dal by se ten černý ocet něčím nahradit? Popř. bude to velký rozdíl, pokud ho vynechám? Děkuji za odpověď :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den a omlouvám se za zpozdění s odpovědí, teď jsem asi všichni myšlenkami jinde. Částečně odpověděl Stan níže v komentáři. To balsamico se nabízí jak barvou, tak chuťovým profilem, ale je pravda, že stejné to není. Ne úplně mimo mi přijde "malt vinegar", ale ten tady bude asi tak stejně, ne-li hůř sehnatelný, jak ten čínský. Když si v hlavě projedu chuťový profil všech octů, které používám, použila bych rýžový ocet. Zkuste a uvidíte. Myslím, že by to nemuselo být zlé!

      Vymazat
  5. Dovolím si s omluvou reagovat na váš dotaz a doufám, že mě ostatní ještě doplní.
    Černý Chinkiang ocet má (vedle kyselé) kořeněnou chuť s téměř čokoládovým dozvukem. Dost se ta dochuť podobá (pravé) anglické, worcesterské omáčce (bez té čokolády).
    Asi se nabízí jako náhrada Balsamigo, ale to je bohužel chuťově trochu jinde. No, prostě náhražka. Obé jsem míchat nezkoušel. :-)
    Vynechat ho pochopitelně můžete. A nebude vám tam chybět, samozřejmě, dokud neochutnáte správnou verzi. Jen pro zajímavost, například u kyselo ostré polévky lze chinkiang ocet bez problému zaměnit za světlý, rýžový. Tam to vůbec nevadí a běžně ho dostanete ve většině hypermarketů.
    A ještě si dovolím doporučit. Pokud nemáte možnost navštívit vietnamskou tržnici ve větším městě a nechcete kupovat přes e shop, zkuste se poptat v obyčejné, vietnamské večerce. Vyplatí se vyfotit poptávané zboží a ukázat na mobilu obrázek. Dost možná vás překvapí, co všechno a jak rychle dokáží opatřit...a s úsměvem, kterého se u nás v "sámošce" nedočkám.

    OdpovědětVymazat
  6. Ráda jsem vařila čínu, ale ztratila jsem čína recept a od té doby jsem byla jakoby hodně nahraná. Já jsem stará škola a jsem zvyklá vařit podle papírových kuchařek, ty digitální a nebo snad videorecepty zásadně odmítám. To, co mě naučila babička chci využívat do konce života. Přes to nejede vlak.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ale jo...nakonec proti gustu...
      Moje máma zase říká, že kuchařky nejsou na vaření, ale na čtení. No, něco na tom možná bude.
      Já zase můžu s klidem prohlásit, že asi až na jednu čínskou kuchařku, můžu všechny co mám (a že jich je) s klidem hodit do popelnice (což pochopitelně neudělám, jsou to přece jen knihy). Ale poté, co jsem viděl skutečnou přípravu, skutečných čínských jídel, si troufám tvrdit, že tam píšou úplné blbosti. Zrovna na tohle jsou tedy videorecepty úplně k nezaplacení.
      U našeho, domácího vaření, se taky držím mámina vzoru.

      Vymazat
  7. Přesně takový recept jsem hledala. Miluji občas v kuchyni trochu exotiky, která mi dodá novou energii a trochu rozmazlí moje chuťové buňky. S kamarádkou se snažím dodržovat tradici, že se alespoň jednou do měsíce překvapíme nějakým dobrým receptem. Minule to byla koprová omáčka, tak uvidíme, co vymyslí a jak si pochutnám.

    OdpovědětVymazat
  8. Ani nevím, pokolikáté se sem pro tenhle recept vracím, neznám lepší (pozdně)večerní záchranu!

    OdpovědětVymazat
  9. Na tomto blogu máte skvělý článek a já chci poděkovat panu Pedrovi, úvěrovému úředníkovi, který mi poskytl půjčku ve výši 600 000. Pounds poté, co jsem mu vysvětlil celý můj projekt prostřednictvím jeho soukromého e-mailu na pedroloanss@gmail.com, pak jsme mluvili o sazbě a podmínkách prostřednictvím e-mailu, protože já žiji v Aucklandu a on žije ve Spojeném království, takže po celém procesu mi bylo vyhověno půjčka s flexibilním splácením půjčky.
    Právě teď jsem tak vděčný a doporučím každému, kdo má obchodní projekt nebo potřebuje finanční službu, aby kontaktoval pana Pedra na jeho soukromý e-mail.

    Ještě jednou děkuji.

    OdpovědětVymazat
  10. No tak to je ale paráda že se vám takto daří. Já jsem na tom také skvěle. Opravdu si moc užívám toho že se u nás v Čechách za rozumnou cenu už dá sehnat i kalabasa .Přibližujeme se západa a utíkám od východních sousedů v produktivitě nahoru, to je skvělé.

    OdpovědětVymazat
  11. Pro mě se dospělost = nezávislost a to po všech stranách. Bydlím sám, mám hodně peněz, auto, takže si můžu dělat relativně co chci. Ve svém volném čase nejradši hraju hry na počítači a kontroluju si investice přes Julu platformu , které jsou mým velkým zdrojem příjmu a taky finanční jistotou.

    OdpovědětVymazat