Nuselska kuchta

Nuselska kuchta

17. 2. 2015

ZELŇAČKA... A JAK SE MI TO PŘIHODILO

Předem varuju všechny zdravomilitanty a výživobijce, že tenhle příspěvek by FAKT neměli rozklikávat. On by se ten jeden osamělý aterosklerotický plát, který se v jejich cévách nachází, taky mohl vzteky a znechucením urvat, až si přečtou recept! A víme, co takový plát může napáchat... A bylo by to jen díky tomu, že tam byl sám a nudil se, kdyby tam měl kamarády, má o zábavu postaráno a nebude se samovraždit odtrháváním. No ale k věci - chci vám představit mou osobní verzi zelňačky. Než nechám zvednout les rukou s tím, že "sím, soužko, ale takhle se zelňačka neeeeděěěěláááá!", říkám rovnou, že to není žádná tradiční a krajová nebo nevím jaká zelňačka. Jak se říká hezky a něžně česky "there's more than one way to skin a cat", obměňování mě u jídla ba, a navíc je tahle polívka fakt hříšně dobrá!


Když jsem byla adolescent, rozvedli se do té mé soukromé vichřice rodiče. Následovaly nějaké bojůvky s maminkou, která po nějaké době udělala šmik a nechala život, aby mi uštědřil lehký průplesk. Což byl, viděno retrospektivně, v něčem docela přínos. A celkem žádoucí asi tak u 90% dnešních pubošů, jak tak slýchám o těch mamma hotelech. Po letech maminčina all inclusive servisu jsem se najednou stala samostatnou jednotkou, sama si vedla finance, prala, žehlila, obstarávala vše potřebné, no a taky vařila. V praxi to znamenalo, že jsem pečlivě převařila vodu a zalila jí nějakou otřesnou čínskou polévku. Mám dokonce pocit, že jsem si ji vylepšovala čtverečkem Apetita. Rozumíte, aby to bylo lepčí! To jsou kulinární začátky, co? Brzy jsem ale přesedlala na vyšší level a počala kupovat polévky z pytlíku od domácího výrobce. A tak jednoho dne přeskočila jiskra nejen na našem plynovém sporáku, ale taky mezi mnou a zelňačkou. U nás se totiž nevařívala. Pytlíková verze ale chtěla vylepšit, i přidala jsem jako pověstná kočička (pejsek se někde zapomněl) domácí čalamádu, brambory, cibuli, mléko, smetanu, papriku, párky, mouku, ocet, ... No a nebudu zastírat, že s výsledkem jsem byla spokojená. Dokonce i matince, vzpomínám si, bylo v té tiché domácnosti nabídnuto a polívka byla tiše a nekompromisně zlikvidována.


Rázem se zelňačka stala jedním z mých nejoblíbenějších jídel a po chvilce zamyšlení jsem si troufla i na to, udělat ji bez vitálního "saportu" od Vitany. A časem dostala tuhle podobu. Je to teda tak daleko od light verze polévky, jak je to jen možné, ale víte co? Stojí za to. Kdokoliv tuhle polívku u mě v minulosti pozřel, olizoval se až na zádech. A to není zrovna jednoduché. Ale celkem se není čemu divit, nic špatného v ní není, byť možná doktorka Kateřina by se to pokusila rozporovat. Tak se na ni pojďme podívat. Suroviny jsou opět na kýbl, polívky se u nás jinak nedělají, takže si poměr případně upravte.

Ingredience:
1 velká cibule, nakrájená na středně hrubo
1 lžíce sádla/oleje
1 rajský protlak
cca 1/2 25 g sáčku sladké mleté papriky
3 kuličky nového koření
3 bobkové listy
1 litrová a pořádně napěchovaná sklenice kysaného zelí, nejlépe samozřejmě domácího, případně dva sáčky kupovaného
1,5-2 l vývaru nebo vody + mléka (tekutinu si upravte podle toho, jak máte rádi polévky husté, já mám ráda, když v nich skoro stojí lžíce)
9 větších brambor, oloupaných a nakrájených na kostky
1 lžička kmínu
1 šlehačka
1 zakysaná smetana
70 g másla /na jíšku, pokud děláte záklechtku nebo jak se to jmenuje, máslo nepotřebujete/
cca 100 g hladké mouky
500 g kvalitních špekáčků/jiné uzeniny
sůl, ocet, cukr

1. Osmažte cibuli na sádle/oleji, až začne růžovět, přidejte zhruba půlku mleté papriky. Chvilinku orestujte a přidejte rajský protlak. Taky chvíli opečte, zalijte horkou vodou (případně zčásti taky mlékem) nebo vývarem, přidejte nové koření, bobkový list, zelí a nechte vařit.
2. Nakrájené brambory dejte vařit zvlášť se lžičkou kmínu, osolte. Až budou brambory vařené, vlijte je i s vodou k vařícímu se zelí. Ochutnejte - osolte, přidejte cukr, podle kyselosti zelí taky ocet.
3. Z mouky a másla udělejte světlou jíšku a přidejte do polévky. Někdo dělá, myslím, že se tomu říká záklechtka, samozřejmě zahustěte, čím je libo. Dořeďte podle potřeby vodou.
4. Špekáčky nakrájejte na kousky a dejte opéct na pánev. Vypeče se z nich hodně tuku, můžete ho slít a použít třeba pod vajíčka nebo pod cibuli.. Já tuk až na trošku slévám. Až je uzenina opečená podle vašeho gusta, zasypte druhou částí mleté papriky, nechte minutku orestovat a odstavte.
5. Až je zelí měkké tak akorát pro vás, zamíchejte do polévky opečené špekáčky, vlijte obě smetany, nechejte přejít varem, finálně dochuťte solí/cukrem/octem tak, jak vám vyhovuje a máte hotovo.


s domácími rohlíky je to prostě bezkonkurenční

Já prostě tyhle eintopfy miluju, máte tam všechno, takže druhé jídlo už samozřejmě nepřipadá v úvahu. Obzvlášť pokud si dáte dvě misky.. Co? Já? Neeeeeeeeee, probůh, manžel samozřejmě, jdětě, kdepak já... Někdy alternujeme tuhle zelňačku s tchýninou verzí, která ji dělá taky parádnickou s uzeným masem a houbami. Ale tu třeba zase jindy.


12 komentářů:

  1. Jedinečná, jaksi podobně ji dělám, jen trochu škudlím s tou paprikou, polepším se, slibuji. Jó a ta slovenská s uzeným a houbami je rovněž lahůdka.
    Polévkám třikrát zdar :-D IŠv

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No vidíte, to jsme skoro zelňačková rodina! :) S paprikou zkuste přitlačit, mně tam ten její opražený ocásek strašně chutná, uvidíte. Polévkám navždy nazdar! :)

      Vymazat
  2. Taky takovou vařím, dneska jsme snědli zbytek. A tu s houbami máme taky rádi :) Zdraví Jindra

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak dobrou chuť k tomu zbytku :) Mně tam ty houby úplně chuťově nezapadají, ale ani neuráží, a když tradičně, tak tradičně :)

      Vymazat
  3. Ach jo! Tak jsem náhodou narazil na TOASTOVÝ CHLEBA S TANGZHONGEM A OMLÁDKEM. A včil totok..??..
    Kurňa dobré. Normálně jsem se zamiloval. Zelňačka jak poleno a ten tousťák hodlám vyzkoušet a pak uvést na svém webu s odkazem na vás. Opravdu se bavím vašimi popisy, přirovnáními a atmosférou jak ji nabízíte. Jen tak dál. Já budu průběžně pročítat a na ten chlebík se neskutečně těším.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Teda, Pavle, jsem normálně z takové chvály v rozpacích!! :) Moc díky za chválu, od někoho, kdo se stejnou věcí zabývá, si jí vážím o to víc! Tousťák zkuste a uvidíte, myslím, že je celkem povedený, extra s tím parmazánem!

      Vymazat
  4. Tak jsem se zase posmála a zítra jedu na tu zelnačku.Už se těšíme a naše váha také Děkuji za skvělý recept

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Samé dietní volby, koukám :) Tak to jsem zvědavá, jak si to na konci roku podtrhnete a sečtete, jak jsem se Vám vyplatila :D Jen předesílám, že hubnoucí kurzy nehradím ;) Nechte si chutnat, celkem Vám zítřejší oběd i závidím...

      Vymazat
  5. Já doufám,že práce na zahrádce něco z těch kil smaže

    OdpovědětVymazat
  6. Miluji zelnacku. A když se v ní vaří doma naložené a doma vyuzene maso a navíc přidá 1-2 stroužky prolisovaneho česneku! Tedy komu česnek nevadí. To chutná, kam se hrabou různé MÓDNÍ recepty. Jsem zastáncem experimentování s domácími zdroji. A nekoukam na nějaké kulinářské zásady. I nechutný výsledek se v konečném
    stadiu doladit, aby chutnalo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jj, s uzeným je taky skvělá! My zas dáváme uzený třeba do boršce, kam se "typicky" nedává. A co, žejo.

      Vymazat