Nuselska kuchta

Nuselska kuchta

24. 7. 2014

UTAHANÉ PRASÁTKO, NEBOLI PULLED PORK V LEHKÉ BRIOŠCE

minulém příspěvku jsem vám slíbila pohádku. Pohádku o utahaném prasátku. Naznala jsem, že "pohádka o trhaném prasátku" by znělo příliš morbidně a vy byste se možná zdráhali číst takové násilnosti. Na druhou stranu je třeba si uvědomit a přiznat, že každý čuník (kravička, apod.) na našem stole si nějakým tím násilím prošel a že česká jatka nejsou zrovna baštou citlivé eutanazie. Pak možná oceníme maso na talíři trochu víc a třeba nebudeme mít potřebu si ho dopřávat každý den, jako to většina Čechů má. Čas od času je masa ale opravdu třeba, a to třeba zrovna v téhle podobě. Pulled pork je anglický termín, který označuje vepřové maso uvařené, upečené, ugrilované do delikátní "máslové" konzistence, kdy se jen rozpadá. "Pull" znamená tahat, táhnout. Jistě se vám vybaví nápisy na anglických dveřích "push/pull", které jsou stejně matoucí, jako ty české "sem/tam", vy stojíte u dveří, taháte na "push" a velice se divíte... U vepřového tenhle výraz znamená, že vidličky zabořené v mase taháte od sebe, tím ho naškubete na vlákýnka, hodíte zpět do sosíku, vymácháte, nacpete do housky a máte prasečí nirvánu jako vidle.


Rozhodně neberte výše zmíněný zvednutý prstík jako nějakou vegetariánskou agitku. Vegetariánem bych být nemohla a moralizování jsem daleka. Občas mám i potřebu být masožravcem tak trochu na protest, zejména před militantními vegetariány, kteří se ohánějí slovy "vrahové", apod.  Vždycky říkám, že pak mám chuť zasednout k nějaké mršině a na protest ji s šíleným svitem v oku spořádat syrovou. Jíst maso je lidské rase tak nějak více čí méně přirozené a jak říká Denis Leary ve své naprosto zabijácké knize Rakovinu nevyléčíš (varování - není to kniha pro ty z vás, které pohoršuje nekorektní humor),  krávy jíme, protože máme pušky. Kdyby měly pušky krávy, žerou ony nás. Tak asi tak nějak, přátelé. No a s prasaty je to nemlich to samé. Nakonec co si budeme vykládat, prasata jsou VŠEŽRAVCI, takže když dostanou příležitost... Hm, vegetariáni? Pořád jsou to mírumilovné němé tváře?

Grilovací sezóna je v plném proudu. V našem nuselském bytě nemáme balkon. Zahrada se nám tam už vůbec nevešla, takže si ke grilovací pohodě musíme trochu pomoct a zapojit hlavy. Nikdy jsem nic neměla zadarmo a je to tak dobře, jinak bych mohla přijít o tuhle náramnost, která mi, minimálně teď, připadá lepší, než celý hamburger. Šťavnatý supersendvič si pak můžeme v klídku odnést na společnou terasu a předstírat, že je naše i s celým horním patrem...


Poprvé jsem na trhané vepřové natrefila v jednom pořadu o vaření napříč Spojenými státy, kde průvodci tekla šťáva po bradě, slastně pochrochtával a protáčel oči jako při epileptickém záchvatu. Všechny tyhle projevy jsem identifikovala jako indicie naznačující, že to co jí, je opravdu hodně dobré. Od té doby jsme tuhle úpravu vepřového toužili zkusit a nedávno nastal čas čé. Za to, co si pro nás vepřík vytrpěl, si zaslouží, abychom uctili jeho památku pěti až šesti tichými hodinami v troubě a uvidíte pak ten tanec.


Tahle úprava vepřového je typická pro jihovýchod Spojených států, oblíbená ale bude po celém světě. Obvykle se připravuje barbecue metodou, kterou se do masa vpraví i báječná kouřová složka. Tu si v domácích podmínkách musíme nahradit uzenou paprikou, i bez ní je to ale delikatesa první třídy. Receptů na pulled pork je na anglicky psaných stránkách celá řada, stačí si vybrat. Já si ze všeho vzala něco a vytvořila fúzi, která nám ve výsledku chuťově více než vyhovovala. Zkuste vlastní nebo podle tohoto receptu, hlavně to vyzkoušejte, uvidíte, že to stojí za to!

Maso si pak můžete nacpat celkem do čehokoliv, já zvolila ultra echt uber domácí cestu a upekla skvělé, lehké briošky. K hamburgerům jsem několikrát dělala briošky od Cuketky, na tuhle "těžkou" náplň mi ale přišly příliš bohaté a máslové. Našla jsem tedy v NY Times recept na lehké, nadýchané krasavice, které přímo volají po nějaké těžkotonážní náplni, zároveň si je ale dovedu představit druhý den ke snídani s džemem. Jsou univerzální a opravdu překvapivě lahodné.

Na pašíka:
1-1,5 kg plecka
170 g medu
150 ml hrnku vody nebo vývaru
130 ml balzamikového octa
70 ml sojové omáčky
4 lžíce hoisin omáčky
1 střední cibule nakrájené na drobno
4 cm zázvoru, nastrouhaného
4-5 stroužků česneku (střední velikosti), utřeného
1 lžička mletého římského kmínu/ klasického kmínu
1 lžička mleté skořice
1,5-2 lžičky mleté uzené papriky nebo 1 chipotle paprička (pokrájená)

3 lžíce vody
1 lžíce škrobu - bramborový, kukuřičný, tapiokový


1. Všechny ingredience kromě 3 lžic vody a škrobu smíchejte na omáčku. Vepřové maso dejte do pekáče, který je vybaven poklicí, přelijte marinádou a vložte do trouby na 90°C  .
2. Zapomeňte na hrnec v troubě na +- 6 hodin.
3. Až se maso začne rozpadat takřka na atomy, ukončete akci trouba, maso vyndejte a vidličkami ho dotrhejte na vlákýnka.
4. Rozmíchejte si škrob ve třech lžících vody, zahustěte škrobovou vodou omáčku, ve které se maso peklo a následně ho do té majdy vrzněte zpátky a hezky spravedlivě promíchejte. Nacpěte do housek, na maso si naložte hezkou dávku coleslaw, která svou nakyslostí hezky vybalancuje nasládlý masový trhanec a odlehčí ho. A pro nadšence ještě ty briošky.

Maso vydrží v lednici několik dní a je skvěle vhodné i k zamrazení, no řekněte, není to skvělý vynález?



Na briošky:
3 lžíce teplého mléka
250 ml vlažné vody
2,5 lžičky cukru
1 balíček sušeného droždí (7 g)

2 vejce (jedno je na potření briošek, mně stačilo jedno křepelčí)
1,5 lžičky soli
3 lžíce másla
430 g hladké mouky

1. Z vody, mléka, cukru a droždí nechte vzejít kvásek.
2. Ve větší míse promíchejte sůl a mouku a prsty zapracujte máslo, až se vytvoří jemná drobenka.
3. Vlijte kvásek a jedno rozšlehané vejce a vypracujte hladké těsto. Trvá to zhruba 10-15 minut.
4. Mísu vložte do igelitky a nechte kynout 1,5-2 hodiny. Po 45 minutách těsto krátce prohnětejte dlaní v míse a nechte dál kynout, dokud nezdvojnásobí objem.
5. Po druhém nakynutí vyklopte těsto na vál nebo pracovní desku. Snažte se příliš nepodsypávat. Rozdělte těsto na 8 dílků a nechte chvíli odpočinout.
6. Mezitím si připravte pečící papír na plech. Já sázela z plechu papír rovnou na rozpálený kámen, vy se zařiďte podle svých možností, sázejte ale vždy na horký podklad - plech, pizza kámen, litinu.
7. Vytvarujte kulaté houstičky a nechte v adekvátních rozestupech kynout v igelitové tašce nebo pod utěrkou 40-45 minut.  Zapněte troubu na plný výkon, vložte do ní nahřát plech, na kterém budete péct, plus jeden plech na dno na zapaření.
8. Jakmile briošky vykynout, potřete je rozšlehaným vejcem, posypte sezamem/ kmínem/ makem a sázejte do trouby. Zapařte ji cca 100 ml vroucí vody, rychle zavřete dvířka a pečte do zlatova.

 
Ať už se chcete blýsknout před známými originálním "burgerem", chcete mít při návštěvě trochu klid a udělat si jídlo vlastně dopředu nebo prostě jen zkusit něco nového, tohle je rozhodně trefa do černého. Dejte vědět, jak jste si pošmákli. U nás se po všem tedy jen zaprášilo :)

20 komentářů:

  1. no teda kuchto, pulled pork je vynikající, zkoušeli jsme doma a jen se po tom zaprášilo!

    OdpovědětVymazat
  2. To mě moc těší, není pašík jako pašík :)

    OdpovědětVymazat
  3. Jakmile jsem to uviděla, tak jsem si to chtěla píchnout do žíly!!! Příští týden jdu kupovat maso k řezníkovi:D jen jedna otázečka, podlévá se to za chodu? kolik šťávy tam na konci pečení je? Děkuji JS

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hehe, zdravotnice? :D Jo, je to fakt žrádlo. Nepodlévala jsem, hrnec je zavřený, takže se marináda nevypeče, plus ještě maso pustí nějakou šťávu. Ať se povede a dejte vědět, jestli to jde intravenózně, třeba se po tom tolik netloustne :)

      Vymazat
    2. Tak mi vrtá hlavou ta barbecue úprava, to taky natahujou na 5hodin? Nějak zaalobalované?

      Vymazat
    3. No ona to v ty jižanský podobě je spis hodně úprava kouřem a rezidualnim teplem. Zaalovalovany jsem to teda konkrétně v ty TV sérii neviděla, ale urcite to půjde i tak. V troubě by to šlo třeba na 90 stupňů i na víc hodin

      Vymazat
  4. Prasátko je právě na odpočinku, ale zmítají mnou pochybnosti, přistoupila jsem k tomu trochu stylem Babica. Nemám hoisin omáčku a nechtěla jsem ji kvůli tomu kupovat, nemám jinak s asijskou kuchyní příliš zkušeností a balsamico mám, ale nemám ho moc ráda, tak jsem tam jen tak cmrndla s důvěrou, že to česnek a zázvor přebije, ale nebude tomu chybět kyselost? Nepřidat trošku octa obyč? díky Zdena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ve finále je to o Vašich chutich, jestli tomu chybí kyselost, přidejte klidně nějaký ocet, třeba jablecny nebo nějaký vinný, hlavně aby Vám sosik chutnal.Sladkost z horším se dá dotáhnout medem, slanost sojovkou, atd. ;)

      Vymazat
  5. šmankote, už už doplňuju na nakupovací lístek plecko. tohle se nám zítra bude táhnout barákem a to má být 37 stupňů :-)
    Majka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Šmankote, Vás jsem nějak vůbec neviděla. Zadařilo se, chutnalo? :)

      Vymazat
  6. Milá Kamilo, tak tohle je absolutní slast!!!!! Dělala jsem prasátko minulý víkend a nestačili jsme se olizovat! Naprosto dokonalá kombinace! Jen jsme si místo té briošky upekli pita chleba podle Cuketky. Taky se to k tomu moc pěkně hodí :) Vrazila jsem peníze do hoisin omáčky a sezamového oleje a rozhodně nelituju. Famózní záležitosti! Děkuji, děkuji za super inspiraci, jeste skvělá :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to mám velkou radost, že Vám chutnalo, nám tenkrát několikrát taky! Pak jsem ale někde narazila na "gurmánské" vlákno, kde recept někdo šíleně strhal, až jsem zapochybovala o kvalitě našich chuťových buňek :)Pita je rozhodně skvělá alternativa k brioškám, aspoň to neteče ven :) Díky za milý komentář, mějte se moc hezky!

      Vymazat
    2. Tak to byl nějaký ignorant :) Já pro velký úspěch opakuji tento víkend, má přijít na návštěvu rodina, tak jsem zvědavá, jak to bude chutnat tříleté neteři, hihi :)A tentokrát udělám i ty briošky :) Jo a ještě jednu pochvalu, už od ledna peču ten Váš celožitný kváskový chleba, je skvělej :) A musím se taky pustit do těch žebírek!!!...nějak nevím, co dřív!!:)

      Vymazat
    3. S víc než ročním zpožděním ještě jednou děkuju :) Co neteř, nepohrdla? Ten chleba je opravdu skvělej, všechna sláva ale patří šikovné paní z Pecnu, já jen šířím jeho slávu :) A co žebra, už proběhly?

      Vymazat
    4. Cha :) Jdu opět dělat utahané prasátko a koukám na odpověď :) Neteř nepovedla, moc jí to chutnalo. Všem ostatním taky ☺ Žebírka proběhla, pekl je můj muž. Byla fantastická:) Jen mě teď mrzí, že si k prasátku nedám toho coleslawa protože kojím dvouměsíční mimi. Tak později:)

      Vymazat
  7. Jezis, to bylo zradlo, mela jsem co delat, abych se neprezrala a nebylo mi blbe, neslo proste prestat :p Ukladam mezi top oblibene recepty. Diky moc za uzasny recept, ta kombinace chuti je dokonala

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ježiš, a Vy jste mi udělala radost! :) To je super, jsem moc ráda, že taky chutnalo! Musím ho zase udělat, až se trochu vypořádám s váhou. Asi ji vyhodím, ha!

      Vymazat
  8. Recept vypadá výborně, nechybí tam ale sůl na pašíka ?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Asi záleží, jestli použijete vývar nebo vodu při přípravě marinády. Vzhledem k obsahu soli v sojovce (i přes použití medu) jsem v tomhle případě sůl nepoužila a bylo to ok. Ale samozřejmě posuzujte taky vlastní optikou ;)

      Vymazat
  9. Umřel jsem a znovu se narodil jako jinej člověk, a to v jednom okamžiku, hned po tom, co jsem vdechl první sousto!

    OdpovědětVymazat