Nuselska kuchta

Nuselska kuchta

14. 7. 2014

KUŘECÍ KŘIDÉLKA V COLALOKOVÉM NÁPOJI

Tenhle kousek bude mým apelem na nihilistické kuchaře tam venku. Aby se nám, nebohým hostům, dařilo ve zlém, nevlídném a chaotickém světě hospod a restaurací průměrných cenových kategorií lépe. Aby se rodinná oslava v restauraci či prostě jen oslava toho, že nás ještě nevyhodili z práce za serfování na netu (že?! :)) nezvrhla v říhací soutěž, dostihy na WC a proklínání kuchaře. A krom toho si ukážeme, jak uvařit skoro "odpadní" část těch malých pipin tak, že vás to sice bude kroutit směr nejbližší výčep, ale bude vám fantasticky. Pokud zrovna nejste diabetik...

 

Manžel měl narozeniny. Vyskytli jsme se v místě jeho rodiště, i pozval všechny přítomné na rodinný oběd do jedné z lokálních restaurací. Příjemné místo s příjemnou obsluhou, krásnou zahrádkou a hřištěm pro děti. Po nahlédnutí do jídelního lístku se s trpkou zkušeností skeptika rozhoduji jít na alespoň nějakou jistotu s vepřovým kolenem, které však, jak se ukazuje, (někam) došlo. V návalu frustrace se mi v hlavě odehrává jakýsi sadomasochistický zkrat, pochybnost skeptika jde do septiku a mě popadá touha oddělat si pajšl naprosto drtivě a v místních podmínkách komicky znějícími "tikka masala kuřecími křidélky".. No, dobře mi tak, co jsem asi tak čekala??! Že si šéfkuchař na zahradě vlastnoručně postavil tandoor, namíchal originelní směs koření a sám mi křidélka naservíruje za zvuku hudby z nějakého bolywoodského trháku? Sama nevím. Známe rčení "jak je stará, tak je blbá..."
To co mi bylo podstrčeno, mi před mentální projektor poslalo části "Ano, šéfe", kde nešťastný Pohlreich žvýká nějakou nestoudnost, zakrývá si při tom celý obličej rukou, ze které nešťastně visí vidlička a zaznívá jen tiché "a do pr*ele..." Křidélka vypadala, že jsou v jakémsi trojobalu, ten ale při bližším zkoumání nebyl prokázán. Vše bylo obalené v jakési obludnosti, pravděpodobně směs strouhanky a mouky a v tom byly tak dva sáčky nějaké generické grilovací směsi. Asi nějaká super nová mňamka od Vitany. Glutamáte, vítej! To celé nějak záhadně upraveno, aby směs zůstala hezky vlahá a rozhodně nekřupala! Úprava kuřete se blížila "družbě se salmonelou". No Zdeněk by si určitě pochutnal.. Strašná ostuda a jídlo, které není k jídlu a už vůbec není pěkné za takový blaf zaplatit 160,- žluťásků.


Ale protože jsem svou přirozeností optimista a ze všeho zlého si odnesu něco dobrého, rozhodla jsem se přes tuto trpkou zkušenost přenést s elegancí pravé, nefalšované dámy. Umínila jsem si dokázat sobě i okolí, že upravit skvěle takovou hospodskou klasiku, jakou křidélka beze sporu jsou, jde rychle, levně, takřka bez práce, úplně bez pomoci Vitany a spol. a tak, že vám hosté do hospody na křídla přiskotačí znovu a znovu a ještě přitáhnou kámoše. Tahle křídýlka jsou během patnácti minut hotová, považte, jak dlouho typicky čekáte na jídlo na objednávku ... Myslím, že otevřít občas internet a věnovat hodinu hledání inspirace k tomu, co bude vařit pro své hosty, je minimum, které by měl každý kuchař mít v popisu práce. Nedělám si iluze, že mají v našem pohostinství kuchaři mnoho motivace, na druhou stranu, když už něco dělám ... Nebo ne?


No ale k receptu. Úprava kuřecích křidélek v coca cole je připisována primárně Číňanům, je ale dost dobře možné, že s ní začali Vietnamci, Korejci, či Thajci. Tuhle úpravu každopádně, zdá se, znají napříč Asií. Vzhledem k tomu, že nebude dlouho trvat a Čína nás pohltí, bude dobré, když budeme mít nějaké to eso v rukávu a budeme mít soudruhy čím přivítat. Proto se naučíme vařit toto jídlo. Lekce čínštiny už si musíte zařídit sami.

 

Ingredience:
1-1,5 kg kuřecích křidélek 
400 ml Coca coly (Pepsi) - vždy plnotučná verze, cukr potřebujeme
4 stroužky česneku
4 cm zázvoru
3 sušené chilli papričky (ve skutečnosti podle vašeho přání, úplně bez chilli je ale jídlo mdlé)
120 ml sojové omáčky
velký panák bílého vína/ Shaoxing vína/ brandy/ whisky/ bourbonu
2 lžíce oleje (máte-li, použijte sezamový, je skvělý)

K podávání volitelně:
jarní cibulka nakrájená na proužky
čerstvý koriandr
opražená sezamová semínka

1. Křidélka omyjte, osušte a v kloubu rozdělte na dvě části. Kůži na pár místech nařízněte, aby se marináda dostala pěkně do masa. Do uzavíratelného pytlíku (zipáky) křidélka vložte, zalijte je polovinou sojové omáčky a nechte marinovat alespoň půl hodinky, klidně přes noc.


2. Nakrájejte si česnek a zázvor, případně chilli papričky, používáte-li čerstvé. Já měla sušené, ty jsem nakrájela a přihodila rehydratovat ke coca cole. Stroužky česneku jsem překrojila a pak krájela na plátky, zázvor jsem krájela na julienne, aby se s česnekem nespálil, ale zároveň se dal v jídle sníst a nechroupali jsme ho velké kusy. Do coly nalijte zbytek sojovky, panáka libovolného alkoholu, případně vhoďte chilli papričky.
3. Rozpalte pánev, nejlépe wok, přilijte olej a zprudka osmažte křidélka ze všech stran do hněda. Jak jste jistě zjistili, je toto jídlo malinko nevýhra, jak říkal Václav Klaus (slovo prohra prostě nemá ve slovníku...), pokud jste zrovna vydrhli sporák a jeho okolí. To nové fešácké tričino, které máte dnes poprvé na sobě, ty mastné fleky snad taky někdy pustí...Vyjměte křidélka na talíř.


4. Do woku dejte zprudka osmahnout zázvor a česnek, když začnou měnit barvu na zlatavou, vlijte colu se sojovkou. Vložte zpátky kuře a na pár minut přiklopte poklicí, aby byla jistota, že bude maso hotové i u kosti. Pak sejměte poklici a na vysoký výkon vařte a bublejte. Postupně zjistíte, že kouzlo evaporace funguje i u coca coly, a to dokonce tak pěkně, že se křidélka mohou začít připalovat. Takže pozor na to - visí-li vám dítě za nohy ze zábradlí, váš pes przní vaši kočku nebo v televizi moudře kňourá výše zmíněný pán, nenechte se rozhodit (to přesně ONI chtějí) a křídla hlídejte, aby se nepřipálila. Viď, Lenko? :) Pěkně je prohazujte, promíchávejte s nyní karamelovou, hustou omáčkou, aby byla pěkně pokrytá... ta křídla. Zkuste vidličkou největší kousek, jestli je maso hotové i u kosti a můžete podávat.


Nevím jak vy, ale já v takovémhle vaření žádnou vědu nevidím. Snad se budou naše regiony i mnohé pražské podniky probouzet z kulinární letargie a zasnaží se trochu oslovit zákazníka něčím, co je ve výsledku levnější, než tuny generických hovadin a na sto procent chutnější a nápaditější. Prsty si budou všichni olizovat ještě ve spaní. Tak kuchtění zdar i v našich hospodách! A omluva za tu Vojnu a mír, nějak jsem se rozvášnila.. Zakousněte se :)

19 komentářů:

  1. Tak máme za sebou další vyzkoušený recept nuselský kuchty....to je tak nemravně dobrý !!!! Kašlem na tradice ! Tohle bude letos hlavní chod o Štědém večeru ! Lenka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tiiiiyychá noooooc... a ulepený, limonádový Ježíšek :)

      Vymazat
  2. Jejda, tahle dobrota mi unikla, to bude něco. Jindra

    OdpovědětVymazat
  3. No Jindro! Vy, taková svědomitá! :) Křídla můžu vřele doporučit, je to jedna z mých nejoblíbenějších úprav kuřete.

    OdpovědětVymazat
  4. přestaň vařit, přestaň psát, přestaň publikovat, já Tě prostě nesnáším, to se nedá vydržet, jsem na tvých receptech závislý a není mi pomoci...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak kvůli jedný reklamaci to nebudu celý rušit, když to mám tak pěkně rozjetý, ne? Cha cha, no jo, je to peklo, sama je mám odzkoušený, takže chápu, ale nepřestanu, sorry :D

      Vymazat
  5. http://www.toprecepty.cz/recept/41648-kureci-kridla-v-coca-cole/

    OdpovědětVymazat
  6. Tak do tohohle jdu. Jen bez těch chilli papriček, neb to bude jíst i malé dítě. Za dva týdny máme oslavu, tak to prubnu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak zkuste část i s chilli, minimálně mne se teda zda, ze bez nej to neni ono, je to mdly. Ale mrnousovi samozřejmě bez ;)

      Vymazat
    2. Tak jsem zkusila a řeknu Vám je to prostě žrád...,at nejsem vulgární.Těším se až opět zprovozníme venkovní kuchyn.To bude potom vařeníčko.Tak snad už brzy zelnačka byla super a křídýlka mnamka

      Vymazat
    3. Jé, to mám radost, že i tohle chutnalo :) My je nedělali strašně dlouho, díky za připomenutí, Lenko! A tu venkovní kuchyň Vám teda hnusně závidím!

      Vymazat
  7. Ježiš, tohle je tak strašně žratelné! Přiznám se, měla jsem pochybnosti. Ano, pochybnosti! Ale nebylo jich vůbec třeba, jsme spokojení (a přežraní) jak želvy. Díky, Šárka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pochybnosti jsou v souvislosti s tímhle jídlem skoro sprostý slovo! I když, už jsem někde četla, že "to bylo hnusný".. ale pán si zřejmě s receptem úplně umně neporadil a svedl to na chybnou recepturu :) Jsem ráda, že Vám se dařilo líp a byli jste hezky želvácky spokojení :)

      Vymazat
  8. Paní Kamilko ,zase jsem zabodovala prostě famozní

    OdpovědětVymazat
  9. Vážená asi Vám pošlu účet za toner :-)

    OdpovědětVymazat