Nuselska kuchta

Nuselska kuchta

7. 4. 2016

POLÉVKA Z ČERVENÉ ČOČKY S FENYKLEM

Ve světě a v životě musí být rovnováha. To máte tak, jeden večer to přeženete s kamarády v putyce, druhý den byste nejradši padli zpátky do hrobu hned ráno, jenže se musíte starat o porozené a piplané potomstvo, které vám sadisticky odmítne širokou nabídku jídel, která na něj čekají (čerstvá) v mrazáku, takže vám nezbývá, než vytáhnout hrnce.. Jenže co do nich? Doma jsme toho věru přiliš neměli. Luštěniny a konzervy, to je naše spása! Mysl mi uvízla na červené čočce, hned mi k ní přiskočil ten osamělý fenykl, co se válel v lednici, cibule a česnek je skladem běžně, ale... No stejně jsem do toho krámu musela své zmučené tělo odvléct a koupit tu blbou mrkev, která mi nedala spát a bez ní se mi prostě ta polívka zdála nerealizovatelná. No ale abych se dostala k té rovnováze, vy se jeden den úplně odděláte alkoholem a cigaretovými zplodinami, a druhý den to spravíte superzdravou polívkou. Takže se ve finále vůbec nic nestalo, všechno se to maže a jedeme nanovo. Ale polívku si uvařte.




Luštěninám jsem nikdy moc nedala. Ani hyperpozitivní rčení, že kdo "tamto", zdraví si tvrdí, mě nedokázalo přimět k jejich konzumaci. Ještě tak hummus. Nedávno jsem ale udělala hrachovou polívku s uzeným a rodinné nadšení nebralo konce (dobře, trochu jsem si zapřeháněla...), tak jsem se rozhodla nás všechny otestovat na dalších luštěninách. Kupodivu i naši dva malí šroťáci je přivítali, dokonce si někteří přidávali! Červená čočka má navíc tu výhodu, že ji nemusíte namáčet a tudíž můžete tuhle polívku vykouzlit k večeři asi tak během půlhodiny po příchodu z práce. A co byste jako chtěli víc?! Ke všemu je moc, ale opravdu moc dobrá.





INGREDIENCE:

1 větší cibule, nakrájená na středně hrubo
3 stroužky česneku, nakrájené na plátky
1 lžíce hrubě strouhaného zázvoru
2 střední mrkve, překrojené podélně napůl a nakrájené na plátky
1 velká bulva fenyklu, překrojená na čtvrtky a nakrájená na plátky
1 konzerva rajčat
500 g červené čočky

4 střední brambory, nakrájené na kostky
1/2 citronu
1 lžička provensálského koření
2,5 l zeleninového/kuřecího vývaru nebo vody
čerstvě mletý pepř, sůl
olej/ghí/máslo
(volitelně 33% smetana na zjemnění, opražená semínka slunečnice nebo dýně)

1.  Na oleji, kombinaci másla a oleje nebo ghí osmahněte cibuli a česnek. Až cibule zesklovatí, přidejte zázvor a restujte společně, dokud vše nezíská lehounce barvu. Přihoďte mrkev a fenykl a restujte zhruba deset minut. Zelenina by měla být zavadlá, bez barvy.

2. Přisypte provensálské koření, ještě minutku zarestujte, přidejte rajčata, brambory, čočku, osolte, opepřete a zalijte vývarem nebo vodou tak, aby zelenina byla sotva potopená. Do polévky vymačkejte půlku citronu (bacha na pecky) a vhoďte ji do ní povařit, event. nastrouhejte kůru.

3. Vařte, až bude zelenina měkká. Máte-li rádi polévky takto, nechte zeleninu celou, nebo vše rozmixujte ponorným mixérem. Dořeďte vodou podle vlastní preference. Nakonce můžete zjemnit smetanou, polévka je skvělá tak i tak.

4. Pro nějaký ten křup můžete podávat s opraženými slunečnicovými nebo dýňovými semínky, já zvolila variantu bez, abych si užila jemnou chuť fenyklu, kterou mám tak moc ráda.




Sice už se nám začíná oteplovat, slunce to do nás s jarním nadšením valí, co to dá, ale pořád umí být fest chladno. Například mě teď bývá chladno celkem dost, valnou část dne se cítím jako Frištenský, když ho kamarádi kousek od polárního kruhu nechali svléknout do spodků s úmyslem nechat ho zmrznout a pak sníst psy. Akorát mně teď od té zimy nepomůže ani ta polívka, ale to už je zas jiný příběh, a ten si nechám na příště. 


7 komentářů:

  1. Áno!Idem na to, niekde ju mám milovanú červenú...

    OdpovědětVymazat
  2. Jůůů, škoda, že jsme fenykl tuhle schroupali k večeři. Hned bych ji zítra uvařila. Díky za recept, ukládám :-).

    OdpovědětVymazat
  3. Fantastickomnamozni recept 😘 diky diky za nej...varim pro malou (9m) a nam to v podstate nedochucuju..vsichni se oblizovali az za usima 😊

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju za milou zprávu! :) A malé prďolce dobrou chuť i do budoucna.

      Vymazat
  4. Vařím pravidelně a moc nám chutná, díky za úžasný recept ❣️

    OdpovědětVymazat