Nuselska kuchta

Nuselska kuchta

5. 12. 2016

SEMÍNKOVÉ KREKRY, NEBOLI PEČEME SLANOVÍ

To je úúúúleva, co? No jo, říkala jsem si, že vám dám s tou Čínou a přilehlými koloniemi (třeba Čechami), chvíli pokoj, aspoň teď před Vánoci. Je adventní období, doba, kdy můj odpor k Vánocům nabývá skoro fyzických rozměrů a (post)pubertální revolta mnoha podob. Jednou z nich je i ne a ne, a sakra ani náhodou ne-pečení cukroví. Vím, že tu s tím svým protivánočním pruzením obtěžuju "dovánoczamilované" spoluobčany každý rok, ale víte, jak se to říká - opakování, matka moudrosti. A já už jsem moudrá teda docela hodně. Proto se nenechávám strhnout vlnou falešného předvánočního sentimentu a místo cukroví, které pak stejně už všem leze ušima a jí se tak nějak z musu (aby na nás /vona/ zase neřvala, že to nežerem), si doma hezky beztrestně peku slanoví. Má to jen jeden háček, a to že to do Vánoc vždycky zmizí.. Ale co, stejně přivezou cukroví babičky, viďte babičky?


Tohle slanoví je obzvlášť zábavné. Extra když pak vysáváte tu sezamové semínko, tamhle lněné, tu si zas zabodnete do bosé nohy zapomenutý, na zem spadlý, a samozřejmě jak se patří tvrdý, shluk slunečnicových a dýňových semínek, jéje, to je radosti a adventních úsměvů! Nedej bože, když to po půlce bytu roznesou vaše radostně chroustající ratolesti, to by je člověk umazlil k smrti a šel se s maniakálním, ALE ADVENTNÍM, úsměvem udat. No ale mají i svá pozitiva, tyhle krekry. Jsou třeba jedna dvě Honza jde hotové a stupidně jednoduché. Asi tak, že jestli umíte nůžkami otevřít nebo roztrhnout pytlík a vysypat jeho obsah do mísy, jste vítěz! A jsou taky zdravé. Jen považte, co všechno do sebe se semínky dostanete! Když opominu vajíčka moučných molů, to už máme proteiny, tak to bude jistě i spousta vitamínů, minerálů, stopových prvků, vlákniny, kalorií, prostě samá radost. A ani nechtějte vědět, co vám to udělá s mozkem. Mně to třeba způsobilo nebývalou ochotu učit se věci, ke kterým jsem historicky chovala pouze a jenom odpor a opovržení. Jako je třeba Excel. Normálně jsem byla schopná sedět a vnímat (a částečně pochopit) muže, když se mi pokoušel vysvětlit funkci SVYHLEDAT. Bratři a sestry dyskalkulici jistě pochopí rozměr a drama této změny.


No nic, zase žvaním a vy čekáte na recept.. No jo no! To si ale pak uvědomte, že drtivá většina z vás čeká taky na Ježíška a divné vám to nepřijde.. Tenhle recept nejen že přijde, ale taky existuje, pffff...



INGREDIENCE:

100 g slunečnicových semínek
100 g dýňových semínek
100 g sezamových semínek
50 g máku
50 g chia semínek
50 g lněných semínek
200 g ovesných/žitných/jakýchchcete vloček
1,5 lžičky soli
1 lžička medu/melasy/javorového sirupu
volitelně libovolné koření - česnekový prášek, chilli, tymián, garam masala
360 ml vody/piva

1. Smíchejte všechna semínka. Bez sáčků. Přimíchejte sůl, případně koření.

2. Rozmíchejte sladidlo své volby s tekutinou a přilijte k semínkové směsi. Nechte za občasného promíchání min. 30 minut stát, aby semínka nasákla všechnu tekutinu.

3. Hustou masu nasáklých semínek rozdělte na dva plechy vyložené pečícím papírem nebo silikonovou podložkou a nejlépe stěrkou uhlaďte do cca 5mm ucelené vrstvy.

4. Můžete ve vrstvě nožem naznačit budoucí body lomu, nebo pak plát nalámat po upečení, jak to na vás přijde. Není ale špatné to udělat, protože (alespoň ta moje) trouba peče přece jen nerovnoměrně a víc od krajů. Takže cca v půlce pečení, až budete otáčet, není od věci, plát rozdělit a otočit středem ke kraji, aby se rovnoměrněji propekl.

5. Dejte péct do trouby vyhřáté na 180-190°C na 20 minut. Po dvaceti minutách se pokuste plát obracečkou otočit bez závažnějšího poškození a vraťte na dalších 20 minut do trouby. Řiďte se ale samozřejmě taky zrakovými a čichovými vjemy. Semínka jsou potvory a hranice mezi propečením, které způsobuje orgastické výkřiky, a šeredným, hořkým spálením je velice tenká... Musí být do zlatova (pro mě třeba trochu víc, pořád jsem trouba, která věří, že "spálené jde na krásu"), ale jakmile je to tmavě hnědá, máte problém. Ale to už je vaše dělo.


Ve finále si je pro mě za mě udělejte klidně i na sladko, co už s váma, když jsou ty Vánoce, no ne? Hraju si na tvrďáka a pak mi zase na školkové vánoční besídce nebudou stačit kapesníčky, znám se.. Tak hlavně v klidu, Vánoce budou i příští rok, jo? A koho by slanoví zaujalo, může zkusit i tyhle geniální ořechy a chutňoučkou cizrnu. Tak pac a pusu, čumáčkové, kdo ví, jestli se nesetkáme až bude po VŠEM!

8 komentářů:

  1. Tak do toho 100% jdu ... asi uz zítra.. nemám totiž dynove semínka a seznamu mám take málo... super receptik ������

    OdpovědětVymazat
  2. Ty blááho, píšu si do seznamu chia semínka (ostatní mám) a určitě zkusím variatnu s pivem, mňam! A s vánoci to mám úplně stejně, čím jsem starší a čím víc dětí mám (zatím teda jen dva kusy a jedná se definitivně konečný počet), tak to předvánoční uklízení a pečení, kdy se stejně všichni lidi kolem tváří, že maj nůž v zádech, nebo že by s chutí vyvraždili všechny své spoluobčany, fakt nesnáším. Bohužel nejsem tak pevného charakteru a zase jsem cukroví pekla, leč teď leží na míse a nikdo ho nežere. Což mě žere. Proti cukroví jinak nic nemám, ale příště ho napeču třeba na jaře, to se sežere jedna radost :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak on to bude stran skladby semínek dost variabilní recept, si myslím. Plus se to do posunout i jinak, jde si s tím pohrát :) Vánoce, ani nemluvte, to je prostě koncert pokrytectví. Mě letos pobavilo, jak se v těch centrech všichni ženou za tím svým, aby uspokojili ty svoje rodiny a potřeby, ale na ostatní se v tomhle období vzájemnosti ksichtí jak masoví vrazi.. Tak jsem aspoň přála těm splaveným prodavačkách hezký svátky, chuderám :D Cukroví na jaře, to je, panečku, taktika!! Tak ať chutná jak cukroví, tak slanoví, a počet dětí zůstává stejnej, u sebe se budu modlit za to samé :)

      Vymazat
  3. Milá Kamilo, zkusila jsem obě varianty, na slano i na sladko. a je to báječné. moc děkuji za výborný tip. jednoduché, krásné, chutné. stejně jako Vaše ostatní recepty. jen tak dál

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jéééé, super, co jste přidala do sladké varianty? Já na sladko ještě nezkoušela, budu se na to muset vrhnout. A děkuju za pochvalu, jsem ráda, jestli Vám i další recepty vyhovují!

      Vymazat