Nuselska kuchta

Nuselska kuchta

1. 4. 2014

KUŘE MAKHANI / BUTTER CHICKEN / MURG MAKHANI

Já bych vás rozhodně nerada nějakým způsobem terorizovala a poroučela vám, tlačila vás ke zdi nebo vám něco nutila, ale TOHLE CURRY PROSTĚ UVAŘÍTE, ROZUMÍTE MI???!!!! Protože jinak se okradete o fakt výjimečný chuťový zážitek, kdyby se dělaly bahenní koupele v omáčce z tohohle jídla, jsem tam nastěhovaná každý den dopoledne a večer!


Jestli jste kdy nechápavě kroutili hlavou a říkali "teda fakt nechápu, co ty lidi na tý Indii maj' jako" a přitom tlačili chleba s tláčou, tak mám pocit, že právě nastal čas na váš přerod z housenky v motýla. Zjistíte, že Indové mají koření takříkajíc "zmaštěný" a že jestli kdy jídlo člověka objalo a něžně houpalo, broukajíc mu do ouška uklidňující melodie, pak je to jídlo tohoto druhu. Omáčka je neskutečně lahodná, je to koncert chutí, vůní a dojmů, tohle je prostě koření v olympijské formě!
Murg makhani může působit jako milosrdenství jako třeba kuře Tikka Masala, které bylo vytvořeno tak trochu Evropanům, obzvláště pak Angličanům, k chuti. Je to ale tradiční indické jídlo, takže můžete s přehledem říct, že zvládáte indickou kuchyni! :)
Co se týče koření, je to opravdu vydatné a chuťově velmi bohaté curry. Já miluju kardamom, v téhle poslední verzi jsem jím tedy nešetřila a bylo snad ještě lepší. Nemusíte se ale bát použít ani víc chilli, než je v receptu, máte-li rádi pálivé, omáčka má dobrý základ a pálivost unese. Zároveň je výhodou, že chilli můžete i úplně vynechat, protože gró tohoto curry je v ostatním koření. Používá se tu jedno neobvyklé - pískavice řecké seno. V angličtině se nazývá fenugreek a v indické kuchyni se používají jak semínka, tak sušené lístky, přičemž použítí a chuť jsou výrazně rozdílné. Lístky dodávají jídlu určitou nakyslost, natrpklost. Sehnala jsem celý pytel např. tady, hledat můžete i pod názvem kasoori methi.
Maso používám spíše krůtí, kuřecí v běžné síti je, myslím, nevalné, ale to je můj osobní problém... Vám rozhodně nic nebrání ho použít, radši ale použijte kuřecí stehenní řízky, z těch nebudete mít přesušené chlupaté puky, maso se totiž griluje a ještě pak vaří v omáčce. A taky vám nic nebrání, abyste použili maso s kostí (bez kůže), tím pádem zůstane šťavnaté a kosti ještě navíc dají něco chuti omáčce. Tak pojďme na to...

Nejprve si naložte maso. Nakrájejte ho na silnější špalíky.

Na marinování:
1 kg masa dle libosti
200 ml bílého jogurtu
šťáva z půlky citronu nebo limety
2 lžičky kurkumy
2 lžičky garam masala
1 lžička mletého chilli
1,5 lžičky mletého římského kmínu
2 lžičky sladké papriky
1 lžíce lístků pískavice
1 lžíce strouhaného čerstvého zázvoru
2-3 stroužky utřeného česneku

Smíchejte všechno koření s citronovou šťávou a jogurtem a nechte marinovat alespoň dvě hodiny, nejlépe ale přes noc. Na další fázi si připravte:

2 střední cibule
3-4 cm strouhaného zázvoru
1 lžička mletého kardamomu
1 větší svitek skořice
2 bobkové listy
1 plechovka rajského protlaku
1 plechovka loupaných rajčat
100-200 ml kuřecího vývaru
150 g pražených, solených kešu, posekaných v robotu na hodně drobno - omáčku zahustí
na dochucení ještě zhruba lžíce lístků pískavice
200 ml smetany 30%
60 g másla
olej/ ghí/ máslo pod cibuli a koření
1 lžíce cukru (příp. podle chuti)
sůl

K servírování:
čerstvý koriandr
basmati nebo jasmínová rýže

1. Vyndejte maso z marinády, pořádně oklepejte a pěkně zprudka ošlehněte pod grilem. Pěkně zprudka proto, aby se maso co nejméně vysušilo. A dost na to, aby maso mělo barvu a dodalo další chuť omáčce. Případné napečené cucky marinády pak seškrábejte do omáčky taky, nic nepřijde nazmar!


2. Na středně hrubo nakrájenou cibuli nechte zesklovatět na oleji, ghí nebo másle, stáhněte plamen na střední intenzitu, přidejte bobkový list, skořici, kardamom, zázvor a chvilinku opékejte, až se koření rozvoní.
3. Přidejte rajský protlak a nechte opékat, aby se vytratila syrová chuť. Přilijte rajčata z plechovky a zbytek jogurtové marinády.
4. Přidejte vývar a mleté kešu ořechy a přiveďte k varu. Dochuťte solí, cukrem, lístky pískavice. Vybalancujte chutě podle svého vkusu.
5. Nakrájejte maso na kousky o velikosti sousta, přidejte do omáčky a 10-15 minut povařte.
6. Zalijte smetanou, nechte přejít varem ještě tak 5 minut vařte, odstavte z plotýnky a vmíchejte kostičky másla.
 


6. Uvařte rýži - dobře propláchnutou rýži zalijte vodou v poměru 1:1,5, osolte, můžete přihodit pár hvězdiček badyánu, několik tobolek kardamomu nakřupnutých plochou stranou nože. Přiveďte rychle k varu, stáhněte plamen na minimum a pod poklicí vařte 7-10 minut.


Mno... co si budeme vykládat, racionální strava vypadá jinak, můžu vám ale slíbit, že vám tohle jídlo odpálí v ústech chuťový granát, že se k němu budete rádi vracet a rozhodně vám z něj nebude zle jako z kačeny se zélym a s šesti. Nehledě na to, že si ho můžete navařit do foroty, druhý den je ještě lepší. Tak vzhůru na slony a pro koření, přátelé!





24 komentářů:

  1. Objevila jsem Vás teprve nedávno a už se těším, až recept vyzkouším...vypadá úžasně. Přiznávám, že na kari ujízdím, nejraději bych nevařila skoro nic jiného :o)) Jinak velmi chválím krásné fotky a neméně úžasné popisy...( přiznávám, že jsem minule listovala Vaším blogem snad dvě hodiny i kvůli jim ,až se manžel přišel zeptat, u čeho že se tak chechtám...:oDD) Martina ♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem ráda, že je někdo podobně postižený, taky bych nejradši vařila hlavně kořeněná jídla :) Butter chicken Vás určitě dostane, já z něj tedy osobně učurávám blahem. A už jsem tak rozmazlená, že mi v indických restauracích v Praze zatím nikde nechutnalo jako doma. V Anglii to byla trochu jiná pohádka.. :( Taky děkuju za pochvalu fotek a psaní, snažím se, seč mohu, zatím to jde více méně samo a jsem moc ráda, že tím někomu, byť chvilkově udělám hezčí den :)

      Vymazat
    2. Tak mě jste udělala hezčí dny už tři! :-) Před třemi dny jsem vás objevila, hned odpoledne se pustila do makronek. Absolutní nadšení, všechny fígle a detailní popis na jednom místě, včetně orange curd, recept funguje. Hurá! Druhý den druhá dávka, abych zjistila jestli to nebyla náhoda. Druhá dávka taky super! No a dnes jsem našla tohle butter chicken. Miluju indickou kuchyni a toto vypadá luxusně! Teď už jen sehnat pískavici a jde se na to. I Vám krásný den!
      Katka

      Vymazat
    3. Katko, tak jste mi to oplatila a udělala zase Vy hezčí den mně :) Jsem ráda, že se Vám makronky zadařily, bez toho úvodního trápení a vyrvání půlky vlasů je to hned jiná! Butter chicken určitě uvařte, myslím, že i bez pískavice se to dá jíst (a to dost) :) Mějte se krásně. K.

      Vymazat
  2. Tak jsem vyzkoušel a úplně jak kdybych byl v indické restauraci. Výborné, děkuju. Vyzkouším další.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, tak to mám radost, taky děkuju :) Určitě doporučuju lilkové curry a i vepřové vindaloo je skvělé, máte-li rád pálivé!

      Vymazat
  3. Tak ze sebe pro jednou udělám debila. Často v nějakém receptu čtu něco o grilu, ale až tenhle mě tak zaujal, abych se konečně zeptala. To existují nějaké kuchyňské grily nebo jde o nějakou funkci v troubě, mikrovlnce, konvici a spol? Nebo mám na zahradě uspořádat fingovanou grilovačku? Případně jde to ''prostě nějak lidsky udělat''? Achjo, doufám, že nezním jako Babica, to opravdu nechci. Jenom trochu zoufám, protože chci to jídlo strašně moc uvařit! Za ten dotaz se vlastně i dost stydím... :D Hlavně mě prosím neposílejte do pekel kuchařových za mé neznalosti.

    Mimo to jsem se také chtěla zeptat, jak to máte s garam masalou? Melete doma či kupujete nějakou osvědčenou? Můžete prosím doporučit?

    Velice děkuji za odpovědi. Přeji hezký den! :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivčo, pobavila jste me, snad Vás nezklamu svou vlidnou reakci, hehe.. Do pekel sní jinam Vás neposlu, naopak me moc těší, ze jste zvolila prave tenhle recept! :) Ke grilu - samozřejmě, mít na zahradě tandoor by bylo úplně nejlepší, nicméně takových u nás bude asi opravdu minimum, tudíž jsem, stejne jako na vsechno ostatní grilování, které doma podnikám, použila funkci "gril" v naši troubě. Kdyby ale na chleba/gril nebylo,klidně to zkuste i bez toho, proste jen maso přidejte do omáčky, připadne mu můžete dat barvu v troubě na vyšší obrátky... Tohle jídlo je v první radě o te neskutečné omáčce! :) Garam masala používám většinou hotové z oblíbeného arabského kramku, jinak treba směs na Vindaloo a ostatní curries, ktera tu mam, si melu sama. Ať se Vám jídlo povede, urcite nebudete litovat :) Mějte se krásně!

      Vymazat
  4. Dobry den, vypada to skvele, ovsem mi prosim poradte, kde sehnat piskavici:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jojo, tohle je strašný žrádlo :) S pískavicí to bývá složitější, semínka se už jakž takž dají sehnat, dokonce u kořenářů jsem někde zaregistrovala mletou pískavici (semena). S těmi lístky to bude asi hodně těžký, já je koupila ve zmíněném obchodě.

      Vymazat
  5. Vynikající! Jako indickou kuchyni mám ráda, ale zrovna butter chicken mne nikdy nezaujalo, takže jsem neochutnala přímo od Indů, ale ti co ano, tak chválili.
    Dalo se to i bez grilu, v troubě se hřály chleby a smráďata se potřebovala vysmradit, takže to jistila pánvička a dovařoval pomalý hrnec.... už se těším na repete a myslím, že sousedi ještě víc! Děkuji za recept a prima blog. Šárka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já děkuju za zpětnou vazbu, Šárko! Butter chicken možná není z těch nejneobvyklejších indických receptů, nicméně je autentický a myslím, že uspokojí nejširší strávnickou obec. Ne každý miluje ostré nebo neobvyklejší indická koření, tohle je takový zlatý střed. Tak ať chutná Vám i sousedům i při těch dalších repete ;)

      Vymazat
  6. Zdravím vás,,tohle jídlo mě velice zaujalo a chystám se jej vyzkoušet,,akorát ta pískavice bude problém. Takže mám dotaz mohu tohle jídlo udělat bez tohoto koření,,nebo to nebude "vono" a udělat až ji seženu? :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, určitě to půjde i bez něj, byla by škoda se okrást o takovou lahodu jen kvůli chybějícím pár lístečkům :)

      Vymazat
    2. Ještě jednou zdravím, náhodou jsem teď narazila na tenhle on-line krámek a heleďte! :) http://www.repraha.cz/www-repraha-cz/eshop/8-1-Koreni/0/5/1096-Koreni-listy-piskavice

      Vymazat
  7. Skvěléé, úžasné, výtečnééééé, teď právě dovařuju a jsem v sedmém nebi, vůně, chutě, velké díky!!! Miluju indickou kuchyni a občas také něco indického ukuchtím,tenhle recept bude mít u mě v kuchyni prim!! Hlubokosklon milá Kuchto!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jéééééééééééééééééééé, no je mi potěšením :) No co víc dodat, ano, je to tak, je to úžasný recept. Jestli ráda i pálivé, zkuste Vindaloo II., to a butter chicken jsou prostě top!

      Vymazat
  8. Kamčo, díky za recept. Stál za to! Jídlo se povedlo a všichni jsme si moc pochutnali. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju za report, jsem moc ráda, že chutnalo a že můžu svou tvorbou pomáhat ke kilům navíc i ostatním :)

      Vymazat
  9. Dobrý den, i já se přidávám k zástupu těch, kteří děkují za úžasný recept...:)
    Jídlo bylo neuvěřitelně chutné, určitě jej zařadíme do pravidelného jídelníčku!
    Dominika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dominiko, díky za zprávu. Moc mě těší, že jste si všichni tak pochutnali, je to opravdu jedno z top jídel :) Mějte se moc hezky. K.

      Vymazat
  10. Tak jsem v pátek narazil na hotovou směs koření na Butter chicken. To mě docela zaujalo a ačkoliv tyhle hotové mixy obecně moc nepoužívám, zajímalo mě, co všechno tam patří. A jistil jsem, že mi nic z toho neschází. A když jsem v lednici narazil na otevřený kelímek se smetanou, bylo rozhodnuto! Takže neplánováno, leč naprosto skvělé. Díky za recept.

    OdpovědětVymazat
  11. Tenhle recept je opravdu geniální, vařil jsem ho teď podruhé a zase jsem si připomněl jak je skvělý. Nevýhoda je, že od té doby mě jiné butter chicken neuspokojí, zvlášť ty z indických food courtů z obchoďáků, kde to bývá takové nevýrazné, málo kořeněné, spíš taková rajčatová omáčka, asi uzpůsobená aby vyhovovala i českým pepíkům navyklým na knedlo zelo vepřo a svíčkovou (nic proti pepíkům ani svíčkový). Díky za něj, Vašek

    OdpovědětVymazat