Nuselska kuchta

Nuselska kuchta

22. 1. 2016

GOANSKÉ RYBÍ CURRY - HUMANN/KADI/AMBOT

Dnes si, milé děti, uvaříme další lahodné curry. Pravidelný čtenář ví, že jsem na indická jídla ujetá. Pro uvaření curry si najdu důvod i v parném létě, teď mi ale i ta ruská zima venku hezky hraje do karet. A navíc jsem měla narozeniny. A někteří z nás si je musí udělat hezké sami, protože nikdo jiný to za nás neudělá. Navíc když se narodíte v den, ve který se už po několik let objeví na internetových zpravodajských serverech titulek "začíná nejdepresivnější období roku" (yay, happy birthday to me!!), nic moc jiného, než si ten svůj den zpříjemnit, vám ani nezbývá. Občas se divím, že se ještě nehoupu někde na špagátě. No tak na laně, dobře, špagát by to asi brzy vzdal. Nicméně, pojďme se podívat na tohle lahodné, a přípravou zatím nejrychlejší curry, ať se do něj můžete taky pustit.


S indickou oblastí Goa jsem se v souvislosti s curry potkala zatím jen u Vindaloo, které mám ve dvou verzích taky tady na blogu. Je to moje velice oblíbené curry, protože krom jícnu a souvisejícího trávícího traktu, vám vypálí a vyžere snad i myšlenky z hlavy. Což pro nás, věčné přemítače, vymítače a řešiče, není občas špatná věc. No ale - stát Goa je velmi oblíbenou a vyhledávanou turistickou oblastí Indie, všeobecně pozitivně hodnocená je ale i místní kuchyně. Goa je malililinkatý kousíček Indie na západním pobřeží, posazený v tropech... všichni to vidíme, jo? Slunce, pláže, ryby, slunečníky, houpací sítě, drink v ruce, usměvaví jogíni a tak, co? Z toho vyplývá, že v goanské kuchyni se bohatě využívají ryby. Wikipedie říká, že goanská dieta je založena převážně na rybách, mléčných výrobcích a ovoci a zelenině, přičemž už ale mladší generace často experimentuje i s jiným masem, než jsou ryby. Můj perverzní smysl pro humor mi tam tlačí fórek, že jako třeba s bílým masem, ale pro některé čtenáře by to mohlo být už trochu za čárou.. No, smůla.


Ostatně tradiční Vindaloo je právě s vepřovým. A právě Portugalci, kterým tak trochu vděčíme za tohle lahodné curry, seznámili Goany s bramborami, rajčaty, kešu ořechy, ananasem, a považte, dokonce i s chilli!!!! Zní to neuvěřitelně, že? Co tam ti Indové do té doby jedli? Goanská kuchyně je tradičně sladko-kyselá a ostrá jako čert. Tak trochu jako já, mě tak napadá. Kyselou složku zastupují často rajčata, tamarind, ale i obyčejný ocet, sladkou kokos, kokosové mléko/krém a palmový cukr, a tu ostrou samozřejmě primárně chilli papričky, ale třeba i hořčičná semínka. Tohle goanské rybí curry je asi, co se koření týče, nejbohatší a nejvoňavější, na jaké jsem při googlení narazila, proto mi taky padlo do oka. A nelituju. Okamžitě se, i díky ralativně jednoduché a rychlé přípravě dostalo mezi naše top tři indická jídla. Zkuste a uvidíte sami. Nelekejte se dlouhého seznamu ingrediencí a slov jako "tadka", opravdu je to, ve chvíli, kdy máte pastu a koření připravené, otázka 20 minut a curry je na stole.



INGREDIENCE:

kořenící pasta:
2 malé cibule, pokrájená nahrubo
3-4 stroužky česneku, nasehaný nahrubo
cca 4 cm kousek zázvoru, nahrubo nastrouhaný
1/2 hrnku sušeného strouhaného kokosu (máte-li čerstvý, použijte samozřejmě čerstvý)
1/4 plechovky kokosového mléka
3 velké čerstvé nebo sušené chilli papričky

vše posekejte ještě v sekáčku tak, aby vznikla pasta

směs koření (nejlépe si namelte sami):
2-2 a 1/2 lžičky fenyklu
1/2 lžičky semínek pískavice (dá se odpustit, přece jen je hůře k sehnání)
1 velká lžíce koriandrových semínek
1/2 lžičky semínek kardamomu
1 lžička kurkumy
1 (nebo víc) lžička kayenského pepře


tadka (co je tadka a jak na ni, se můžete dočíst tady):
1 lžička hořčičných semínek
10 lístků kari/ 2 bobkové listy

zbytek omáčky:
zbytek obsahu plechovky s kokosovým mlékem
1 plechovka konzervovaných rajčat
1 lžička cukru
1 lžíce tamarindové pasty/bílého vinného octa
cca 15 cherry rajčátek překrojených napůl
sůl
tři lžíce oleje

500-600 g ryby s pevným masem, nakrájená na kousky - tady jde spíš o čerstvost, než o druh. Sama jsem použila lososa, ale ne každý možná stojí o rybu s tak výraznou chutí

1. Do větší pánve (třeba typu wok) nalijte olej, a nechte rozehřát, až se bude povrch vlnit. Vhoďte kari lístky a hořčičná semínka a na střední teplotu smažte koření, až začnou semínka poskakovat a praskat. Je to takový rychlý proces, u mě rád vede ke zbrklosti, takže klidně pánev odstavte a dejte do ní všechnu kořenící pastu. Smažte pastu na středně vyšším stupni tak dlouho, až začne jako by houstnout, zdrcávat se, bude sušší - aspoň jeden z těchto popisů snad v pánvi uvidíte. Trvá to 4-6 minut. Měla by se vytratit ostrá vůně syrové zeleniny a zázvoru a pasta se rozvoní.

2. Vsypte na pastu namletou směs koření a ještě tak dvě tři minutky smažte, opět dokud se koření nerozvoní. Finále pak vypadá nějak takhle.






3. Zalijte zbytkem kokosového mléka, přidejte obsah plechovky s rajčaty, lžíci tamarindu, případně ocet, cukr a ochutnejte. Dolaďte podle svých chutí. Pokud je omáčka příliš hustá, dolijte trochou vody. Vařte mírným varem cca 10-15 minut. Mně se poprvé u tohoto curry stalo to, co se má stát, a sice, že se na povrchu omáčky vyseparuje tuk. Některé zdroje tvrdí, že se má vařit tak dlouho, až toto nastane. Nevím, každopádně na chuti to ničemu nebere, když to neproběhne.

4. Vhoďte cherry rajčátka a minutku, dvě povařte, až začnou trochu povolovat.

5. Mezitím si můžete nakrájet rybu, osolte ji, a až nastane ten pravý moment, vložte ji do omáčky. Vařte podle druhu ryby, ale obecně ryby moc dlouho nevyžadují. Já jsem vařila lososa asi 3 minuty, taky je třeba počítat s tím, že maso dojde v horké omáčce i po odstavení.



Podávejte s basmati nebo jasmínovou rýží, čerstvým koriandrem a třeba chlebem roti. Nebo pro Pražáčky mám bezva tip - v Myslíkovce v arabském krámku s kořením a spol. prodávají naprosto nepřekonatelný arménský chleba lavaš (vidno na snímcích). Pokud se vám nechce pleskat doma roti, můžete je nahradit lavašem, same difference. Tak si nechte šmakovat a běda vám, jestli tuhle lahodu neuvaříte!



1 komentář:

  1. Vypadá to famózně, jen co je pravda Nuselská kuchto, moc se ti to povedlo. Cítím až sem jak bych se chtěla hned nadlábnout. A to si tu rybičku někde kupovala a nebo ti ji ulovil třeba tvůj manžel na boilies? Já třeba rybu mám pouze tehdy když ji ten můj chytne, z obchodu bych nic nevzala.

    OdpovědětVymazat